Tuesday, February 11, 2014

Dugaan dan cubaan. Jangan Bersedih

Salam,

Post pertama untuk tahun baru ini. Walaupun dah masuk bulan ke dua di tahun 2014 ni, baru kali ni rasanya aku mampu nak update blog ni. Bukan lah sibuk sangat sampai tak ada masa nak update, bukan lah juga seorang yang mencari sesuatu untuk menyibukkan dirinya dari mengupdate blog ni, tapi ada saja halangan dan dugaan yang menghalang dari untuk aku update blog ni. 

Harapan untuk tahun baru ni semoga semua nya elok belaka bagi diri aku. Dan aku percaya bukan aku sahaja, malah semua orang inginkan kebaikan dalam serba serbi untuk tahun ni. Tapi malangnya bagi aku permulaan tahun ini bukan lah sesuatu yang boleh menyenangkan perasaan dan minda. Semuanya serba tak kena dan semuanya mendatangkan kedukaan di dalam diri aku sendiri. Di manakah silapnya dan di manakah datang semua dugaan yang perlu aku tempuhi ini. Untuk seketika, aku kecewa dan aku merasakan yang aku betul2 di hujung jalan, tiodak tahu lagi ke mana arah harus kutuju. Segala perasaan, marah, kecewa, sedih, semua yang seangkatan dengannya ada di dalam jiwa aku ketika itu. Kalau lah bukan kerana Dia, tak tau lah apa yang akan terjadi kepada diri aku. Kadang aku terfikir, di manakah silapnya diri aku, di manakah salahnya diri aku ni. Ketika itu juga begitu senang untuk menyalahkan Dia di atas segala apa yang terjadi. Memang mudah menyalahkan orang lain dari menyalahkan diri sendiri bila otak tidak dapat berjalan untuk berfikir dengan sebaiknya. Semua orang perasan, semua orang menjadi mangsa akan perasaan yang timbul, dan yang lebih buruknya, aku menyalahkan Dia di atas apa yang terjadi. Walaupun dugaan ini hanyalah sebesar zarah bagi mereka yang lebih banyak dugaannya, lebih besar dugaanya daripada yang sedang aku alami ketika itu, bagi aku ketika itu cukup sudah untuk menjatuhkan diri aku ke lembah kekecewaan yang amat dahsyat. Kecewa, kenapa masih ada manusia begitu, kecewa kenapa aku berbuat demikian ketika kejadian, kecewa kenapa aku di sabitkan bersama, di heret bersama di dalam masalah yang bukanlah berpunca dari diri aku. Tapi itulah hakikatnya hidup bermasyarakat, di dalam sebuah organisasi yang di dalamnya terdapat manusia-manusia yang bermacam ragam, suka atau tidak, terima lah kenyataan nya. 

Walaupun begitu hebat dugaan yang mendatang, alhamdulillah, aku masih dapat membezakan di mana baik dan buruknya sesuatu kejadian itu. Alhamdulillah, aku kembali kepada Dia yang mengetahui segala isi di dalam hati aku malah sedunia. PerancanganNya lebih baik dari segala perancangan aku. Mungkin ini lah satu dugaan untuk menduga diri samada aku masih mengingati Nya di saat semua ini terjadi. Aku terima dengan redhanya apa kah nasib aku kemudian hari dan aku percaya, semuanya adalah untuk kebaikan diri sendiri. InsyaAllah, ada yang lebih cerah menanti di hadapan. Dunia bukanlah selalu gelap, pasti fajar akan muncul setalah kegelapan hanya cahaya bulan yang menyinari ketika itu. Aku mengharapakan aku bukan lagi berada di dalam kegelapan, malah sedikit demi sedikit, kecerahan akan muncul. Ingatlah Allah sentiasa, insyaAllah, Allah akan mengingati kita. Cukuplah walau sebesar zarah Allah mengngiati diri kita dari tiada langsung di dalam pandanganNya. Langkah pertama itu penting dan semoga aku istiqamah dalam mendekatkan diri kepadaNya. Istiqfar, berzikir, semoga aku dan kita mendapat ketenteraman di dunia malah di akhirat kelak. Semoga segala kekusutan, kekecewaan, kesedihan yang melanda dapat di hindari dengan mendekatkan diri kepadaNya. Sibukkan diri dengan kerja yang berfaedah, jauhkan diri dari marah, jauhkan diri dari mearasa kecewa, sesungguhnya Allah akan membantu kita dalam segalanya. Allah sentiasa ada ketika kita susah dan senang, jangan ketika susah sahaja kita mendekatkan diri kepadanya. ketika senang? kita lupa, alpa dengan keduaniaan. InsyaAllah, sama2 kita membaiki diri kita menjadi insan yang lebih baik. Janganlah bersifat hasad engki, dan jangan juga menjadi pendengki. Orang yang di dengki itu lebih tinggi mulianya dari kita. 

aurafitra

0 comments: