Friday, February 21, 2014

Masakan MAK,TOK dan MAKCIK

Salam,

Kelaparan di malam hari. Balik keje biasanya kita mesti nak cari sesuatu untuk di jamah kan? Mengharapkan yang semuanya dah tersedia. Balik keje, biasalah, aku rasa normal lah macam tu. Tapi bila dah duduk seorangan ni macam ni lah. Balik keje, kalau tak makan waktu kerja tu macam ni lah jadinya. Tapi aku cuba bertahan, bertahan kan dari nafsu makan. InsyaAllah, aku bersama dengan mereka yang masih kelaparan mencari sesuap nasi. Alhamdulillah aku masih mampu menjamah sedikit air sebagai pengisi perut tapi mereka? Hanya Allah yang tahu macma mana mereka menahan lapar, menangis melihat anak-anak mereka kelaparan meminta sedikit untuk di jamah. Walaupun air yang sepatutnya berasa MILO itu seperti air kosong rasanya, aku masih bersyukur dah masih mampu ketawa memikirkan kelemahan dalam membuat air aku. Bersyukurlah, itulah rezeki kita pada malam ni.


Terliur dak? Inilah yang membuatkan aku terliur di malam hari. My favourite. Masakan mak cik aku. Even suruh mak try buat macam ni pun lain jadinya. Tapi masih sedap dan masih bersyukur dapat makan macam ni. Hidup aku simple. Nasi putih dengan ini pun sudah cukup untuk aku jamah dan mengeyangkan. Untung juga hidup simple macam ni, tak menyusahkan orang nak masak sedap-sedap. Untunglah sapa yang bakal menjadi suri di hati. Hahahaha gara-gara gambar ni yang baru di upload oleh mak cik aku kat facebook membuatkan aku merindui mereka semua. Alangkah bagus kalau aku boleh balik dan menjamah semua ini. Ini lah yang di namakan pengorbanan. Membaca buku tadi ada menyebutkan pengorbanan dan pengorbanan itu memerlukan kesabaran. Tanpa sabar, sia-sialah pengorbanan itu. Alhamdulillah, aku cuba mendekatkan diri dengan Nya dengan membaca buku sebegini, dan akhirnya aku nampak sedikit perubahan di dalam pemikiran aku berkenaan dengan perkara sebegini. Alhamdulillah, untuk berubah memerlukan langkah pertama dan ini adalah langkah pertama ku. Sehingga bertemu lagi.. insyaAllah, jangan terliur, ini namanya ikan bilik goreng tempoyak. Marveles!!!!

aurafitra

0 comments: