Wednesday, July 1, 2009

New Month or New Moon? Duit Dan Yuran

Salam,

New Month or New Moon? Realiti atau fantasi yang kita mahu? Dan apa kena mengena lar New Moon dgn bulan baru ni? Entahlah, once aku taip pasal new month, teringat pulak pasal new moon ni. Aku bukanlah sebenarnya big fan franchise twilight ni, just ambil tahu serba sedikit. July tahun ni adalah merupakan satu bulan yang rasanya tidak sabar bagi aku menunggunya. Dari May 11 aku menunggu akan waktu dan saat ini. Kenapa? Rasanya tak payah lah mempersoalkannya kepada aku kerana aku tahu semua dari yang membaca 'blog' ini tahu akan sebabnya. Every minutes and seconds count till today. And finally, here i am. New day, new month and new... me? Kindof la kot. Eh ada yang baca ker? Teringat pulak lagu si Celine Dion ni.

I was waiting for so long
For a miracle to come
Everyone told me to be strong
Hold on, and don't shed a tear

Through the darkness and good times
I knew I'd make it through
And the world thought I had it all
But I was waiting for you

Hush, now
I see a light in the sky, (oh),
It's almost blinding me
I can't believe
I've been touched by an angel with love

Let the rain come down and wash away my tears
Let it feel my soul and drown my fears
Let it shatter the walls for a new new sun...
A new day has come

Duit dan Yuran

Bila duit menjadi isu, panas. Keadaan yang sejuk akan tetap menjadi panas. Pasanglah aircond sesejuk yang mungkin, turunlah hujan menyembah bumi selebat-lebatnya, bila duit menjadi isu, panaslah kita luar dan dalam. Betul. Duit umpama satu kepentingan pada masa sekarang. Bukan lagi satu keperluan. Penting untuk kita meneruskan kehidupan di muka bumi ini. Tambahan yang bekeluarga. Tetapi persoalannya, adakah kita menggunakan duit dengan betul? Adakah 'keperluan' kita seiring dan sejalan dengan keupayaan 'duit' kita?

Yuran. Selagi kita bergelas 'mahasiswa' macam mana nak elak? Boleh ker elak? Persoalan tue. Dan bukan sahaja mahasiswa, orang yang sudah lama meninggalkan instituisi ini pun ada yuran yang kena bayar. Ni tambahan kita. Tetapi, yang menjadi masalahnya, adakah yuran itu berpatutan atau tidak? Adakah patut yuran itu dikenakan? Siapa yang mahu menjawab? Kita? Student? Usahlah ditanya apa jawapannya. Semua aku rasa akan memberi jawapan yang sama.

Eh, kenapa pula duit dan yuran menjadi isu n3 kali ni? Tambahan bukanlah sesuatu yang menyeronokkan untuk membincangkan perkara ni. Lain tak lain kerana yuran latihan industri dan allowance yang di nanti-nanti oleh budak-budak FPPSM. Duit, sapa yang tak nak. Yuran, spa yang nak bayar. Betul tak? Entahlah, aku sebenarnya bukan lah insan terbaik untuk membuat ulasan, dan juga bukan lah insan terbaik untuk memberi jawapan. Aku hanyalah insan yang sering memberi komen dan pandangan samada positf ataupun negatif. Terkadang, aku pun mempunyai dua pandangan. Di sini lain yang di tulis, di mulut lain yang di ungkap. Itulah, apabila kita menghakimi, mengomen kita balik yang akan kena.

Allowance. Aku bersetuju dengan semua. Memang lah tidak adil. Apa bezanya kami dan mereka. Tetap sebagai anak kandung U juga. Lain lah kalau kami tukar anak kandung kepada anak tiri. Itu memang tidak boleh dipersoalkan lagi. Anak tiri, ada hak ker? Sedangkan 'anak kandung' pun tak dapat hak sama rata, ini anak tiri. Dan duit, 'free' sapa yang tak nak. Tapi susah betul kan nak bagi 'duit free' tu. Yer lar duit free, memang susah nak bagi. Tapi since dia dah jadi hak student, kenapa tak bagi sama rata? Herm persoalan yang sungguh membelenggu diri ini. Dan perlukah kita redha sahaja kerana tak dapat? Bak kata kawan, 'ish tak bo, duit tue, mana boleh main redha jer'. Herm, redha ea? Bukan semua sama. Kalau sorang boleh redha tak semsetinya sorang lagi boleh kan?

Yuran. Ini pun dipersoalkan? Yup. Betul. Aku pun mempersoalkannya awal-awal dahulu. Tetapi bila memikir balik, memanglah kena bayar yuran, takkan kita nak buat free. Dan betullah apa yang diperkatakan oleh Dr. Ingat selama ni kita tak bayar ker yuran kredit hour yang kita ambik tu? Entah lar, pelik juga persoalan tu. Aku dulu tergolong sama dengan yang menyoal. Cumanya, tidak seberani mereka untuk mempersoalkan kepada pihak atasan. Sebelum soal, kaji luar dan dalam. Ini lah yang terbaiknya. Dan aku sungguh terkesan dengan apa yang dr cakapkan. Prioritize!! Duit pinjaman yang kita dapat tu cubalah mulai sekarang gunakan untuk jalan yang betul. Tak kiralah zaman sekarang atau dulu, semua sebenarnya sama. Yer lah cumanya handphone. Dulu tak ada. Diorang tak ada pun boleh jer kita berhubung dengan orang tersayang kan. At least sekali seminggu. Apa salahnya. Dan yang lain, kalau nak beli baju ker, seluar ker, beli lah yang berpada. Ni kalau dah attire kita satu pun dah beratus, memanglah tak cukup kan? Itular, sebelum berkata, pandang semua arah, luar dan dalam. Bukan hanya bijak berkata tapi kosong! Ciggarate, sah-sah salah. Belilah jer lah apa yang pada dengan diri kita. Dan cukup untuk satu sem tu.

Entahlah, itulah yang sering aku katakan, kita sering menilai orang lain tanpa sedar sebenarnya kita dinilai. Ingat senang ke Simon Cowel nak nilai penyanyi-penyanyi dalam AI tue? Dia kritik, dia kata tak best, tapi kita kata best. 'Apa lah simon nie, tak reti jadi hakim ni'. Nak kata mesti ada hikmah sebaliknya. Yeah itu semestinya. Tapi bila lar hikmah tu nak datang kan? Dan bukanlah hak kita untuk mempersoalkannya. Hikmah tersebut mungkin dalam bentuk lain. Dan ingatlah, mungkin ada sesuatu yang kita lakukan salah menyebabkan kiat tak dapat seperti yang lain dapat. Tak salah fakulti, salah pentadbiran, tak salah mereka, salah kita. Samada berkumpulan atau individu. Tapi apa-apa pun, kalau dapat duit tue mestilar best kan? Doa-doa jer lar supaya kita tidak 'di anak tiri' kan lagi. kita tetap ANAK KANDUNG!!!

aurafitra

0 comments: